Verslag Costa Delioza

Voor technische informatie van het schip en foto's klik hier svp.:

Cruise Costa Deliziosa

Vertrek: 14 Maart tot 16 April 2013  33 dagen van Singapore naar Savona. Het is het laatste deel van een 100 daagse wereld cruise.

Route: Vlucht Amsterdam - Singapore met KLM. Cruise: Singapore

Kosten: Prijs van Ä 2500,- pp. binnenhut -inclusief drankenpaket en 5 excursies en transfer schip vliegveld , Savona, Milaan

Geboekt:  bij Cruise Winkel

Voorbereiding:

Visum voor India, eerst alle papieren van internet gehaald niet te geloven wat er voor nodig is.

14 februari met al deze papieren naar Rotterdam in het WTC is er een filiaal van het Indiase consulaat.

Op de gevraagde bank afschriften staat niet aangegeven hoeveel wij per maand ontvangen van onze AOW en Pensioen, dus terug naar huis.

15 Februari om 10.30 uur weer naar Rotterdam. Kosten Ä 129,- betaald over 10 dagen

1 Maart,  onze India Visum  opgehaald in Rotterdam.

Dag 1     14 Maart Donderdag vertrek Schiphol.

Vliegtuig een 777-200 is helemaal vol en weinig beenruimte en dat voor een zit van 12 uur.

Dag 2      15 Maart Vrijdag warm 25 graden

Op tijd aangekomen in Singapore ,al snel onze koffers ontvangen met een taxi busje met 6 personen naar het schip gereden , direct ingeboekt , handbagage naar de hut gebracht inmiddels 18.30 uur eerst gaan eten, het eten was goed , natuurlijk gratis drank

Dag 3.     16 Maart Zaterdag warm 35 graden

Onze gratis excursie in Singapore om 8.15 uur vertrekken.

Ook dit is goed geregeld tot 13.30 uur op verschillende plaatsen geweest, zoals de botanische tuinen , China Town en het hoogste punt ,en het mooiste het uitzicht op het hoge hotel waar een schip op is gebouwd met stranden zwembaden en , tuinen , heel mooi , bij terugkomst weer helemaal gecontroleerd door de douane , bij aan boord komen onze paspoorten in geleverd, en om 16.30 uur sloepenrol , wij moeten vertrekken om 17.00 uur, dat is wat later geworden, 18.00 uur.

Dag 4.     17 Maart Zondag warm droog 35 graden

MaleisiŽ Port 0

In de aankomsthal verwelkomt door danseressen met lokale dans en muziek. 9.30 uur met een taxi naar Port Klang gegaan , goed geregeld taxi besteld en betaald bij een taxibali ,en voor 100 Rintin , dat is Ä 25,-  heen en terug ,naar een mooi groot winkelcentrum

Dag 5.   18 Maart Maandag

MaleisiŽ Langkawi.

Aankomst 9.00 uur, shuttlebussen rijden voor Ä 6,- naar het centrum en terug.

10.00 uur de bus naar de stad genomen ongeveer 5 km , heerlijk aan het strand gelegen. 17.00 Uur varen wij hier vandaan.

Dag 6.     19 Maart Dinsdag

Thailand,  Phuket , hier blijven wij 2 dagen.

Na ons ontbijt naar de office desk ,wij hebben geen gratis excursie tickets ontvangen, na veel gepraat kunnen wij vanmiddag om 14.30 uur met de excursie mee.14.00 Uur met de tender naar de wal , direct de bus in, 20 minuten rijden naar de plaats waar een Thaise show werd gegeven, niet echt de moeite waard, daarna naar  een tempel.

Dag 7.    20 Maart Woensdag.

2 e Dag in Phuket direct al ver boven de 30 graden.

10.00 uur naar de wal met de tender , gelopen naar Phuket centrum , een mooie wandeling langs het stand, wel erg warm , veel aangesproken door tuk tuk chauffeurs en meisjes die massage aanbieden, heel veel leuke winkels en stalletjes, en iedereen vriendelijk.

Dag 8.     21 Maart Donderdag,  een Zeedag , weer een zeer warme dag.

Op tijd opgestaan voor een plekje in de schaduw, bij het binnenbad, de zon brand al flink en het is hier om 9.00 uur al druk van mensen die ochtend gymnastiek beoefenen.

Vanavond onze eerste gala diner, ook nu weer goed gegeten ,met aansluitend kapiteins borrel ,heel veel mensen prachtig gekleed, maar wat een arme voorstelling,  eerst in de rij om binnen te komen, een bedank woordje van 2 minuten van de kapitein met een borrel en wachten op de gala dansavond.

Nog even een tussen rekening gevraagd, waar onze shuttle bus 2 x was berekend, dus even navragen, het is de moeite waard om regelmatig de rekening op te vragen en te controleren.

Dag 9.    22 Maart Vrijdag 2 e zeedag voor India.

Wel verrassend welke mensen er een wereld cruise maken,  het is 100 dagen

Dag 10.    23 Maart Zaterdag Sri Lanka , Colombo. Aankomst 0.800 uur.

Volgens de reisfolders cultuur en strand, op de kade is alles te koop wat je hier kan vinden, wij worden verwelkomt door een lokale muziekgroep , vrouwen nergens te zien.

Ik ben even op de wal geweest , je staat versteld, ze bieden sieraden en edelstenen aan voor duizend dollar en meer, dan moet je wel kennis van zaken hebben om die hier te kopen, bijna alle mensen kopen hier wel iets van kleding voor de India avond, binnen 10 minuten was ik terug aan boord.

Dag 11.    24 Maart. Zondag  India Cochin.   Aankomst 12.00 uur, weer een warme dag.

Voor wij aan wal mogen moet iedereen langs de emigratie controle voor je paspoort.

In deze landen maken ze daar een hele poppenkast van.

Met een tuk tuk taxi de stad in gegaan , voor 15 dollar ,naar hele mooie plekjes, natuurlijk veel bij winkels, maar ook kerken ,markten  tempels, de  haven bij de vissers, het is Zondag dus hele families in de mooiste kleurige kleding aan de wandel, gelukkig was onze chauffeur een wat oudere IndiŽr , na 2 uur terug naar ons schip.

Dag 12.    25 Maart Maandag  2 e dag India Cochin. Weer erg warm.

Oproep dat wij onze visum voor Cochin in moeten leveren ,als je niet meer van boord gaat, in Goa krijgen wij weer een ander,zo blijven we lekker bezig.

Wij vertrekken om 14.30 uur.

Dag 13.    26 Maart Dinsdag  Goa India , aankomst 0.800 uur.

Hier een nieuw visum voor gekregen, weer een warme dag

Wij liggen aan in een kolenhaven, smerig en veel stof, een haven gebied, om eraf te komen worden onze papieren gecontroleerd door verschillende  posten, iedereen is belangrijk.

Om 10.00 uur een taxi genomen voor 50 dollar 4 uur, eerst naar de stad, via smalle drukke wegen naar Goa centrum, wat een armoede onderweg, en een drukte van toeterend verkeer, iedereen heeft voorrang, alles door elkaar, motoren ,tuk tuk , taxi,s, vrachtwagens  en bussen geverfd in de mooiste kleuren, maar overal mensen en stof.

In de stad een kerk van anno 1300 bekeken en foto,s van het paleis genomen , nog wat lokale winkeltjes bezocht hebben, daarna terug naar ons schip.

Dag 14.   27 Maart Woensdag  Mumbai , India, aankomst 10.30 uur, weer warm.

In de haven liggen zeker 100 schepen, alle soorten  van groot tot klein.

Weer in de rij voor een visum te halen voor Mumbai , zo houden ze ons wel bezig in onze vakantie.

Na het diner was er een show van lokale Indiase, een trouwerij, deze mensen waren vandaag getrouwd en krijgen de huwelijks suite voor vannacht, heel leuk.

Dag 15.   28 Maart Donderdag 2 e dag  Mumbai  India , bewolkt warm. 40 graden.

Vandaag hebben wij een gratis excursie door de stad ,onze groep gaat om 14.00 uur.

Op tijd  het verzamelpunt , maar zoals altijd , de laatste staan voor aan de rij, geregeld met Jaco dat wij een Nederlandse bus krijgen, natuurlijk schuiven er weer wat buitenstaanders tussen, en Nederlanders die wij er eigenlijk niet bij willen hebben.

Het was een leuke excursie, eerst de poort van India, een Hindoe tempel , kerk , metrostation , de wasplaats, en op alle plaatsen bedelaars en verkopen van lokale souvenirs, een leuke tour, en leuke plaatsen, de airco van onze bus was uitgevallen, erg warm ,de chauffeur heeft gelijk een andere bus besteld om 19.00 uur terug bij het schip.

Dag 16.    29 Maart Vrijdag 1 e Zeedag voor Abu Dhabi , bewolkt 35 graden.

08.00 uur gaan ontbijten , erg rustig veel mensen slapen uit.

Weer een prachtig buffet aan dek vandaag vis, en geloof het, ze staan 1 uur vooraf in de rij.

De hele middag activiteiten op dek, zoals dansen en spelen, wij zijn nog even naar de sportschool geweest, waar veel mensen druk aan het werk zijn.

Tot nu toe is de zee heel rustig, ideaal cruise weer, weinig golven en bijna geen wind.

Aan boord is een Etoiles 4D Bioscoop, iedere dag om 20.00 uur en 22.30 uur, tot onze verbazing moeten wij daar Ä 8,- p.p. voor betalen.

Dag 17.    30 Maart Zaterdag  2 en laatste zeedag voor Abu Dhabi ,

Met mensen gesproken die de wereld cruise in zijn geheel doen, na 2 maanden vinden deze het eigenlijk wel genoeg, het is ook moeilijk om iedereen bezig te houden, en iedere keer  iets nieuws te brengen, voor al deze veelal  sociaal totaal verschillende mensen

11.00 uur naar de presentatie van Jaco gegaan, over de komende excursies en bezienswaardigheden, die druk bezocht was door de aanwezige Nederlanders.

Vanavond onze 2 e gala avond met aansluitend ballroom dansen of en show "live is beautifull" in het theater, een geweldig mooie show met prachtige kleding. Naar onze hut waar een verrassing pakket voor de Pasen en de 65 e verjaardag van de Costa in vorm van een paasei op ons bed was gelegd.

Dag 18 Abu Dhabi , Zondag 31 maart . Pasen. Warm weer boven de 35 graden Shuttlebus naar winkelcentrum kost Ä 8,- het is 8 km van de haven om 9.30 uur de bus genomen, het hele Marin centrum gezien ook naar boven in de toren geweest met een mooi uitzicht over de haven, nog koffie gedronken, heel ,speciaal, er word hier nog veel gebouwd, maar de  2 jaar geleden in aanbouw zijn de skibaan was niets meer aan gedaan , de crisis  is hier dus ook.

Dag 19 Dubai . Maandag  1 April Zon en  ,warm.

Vandaag gaan wij op Jeep safari , vroeg voor het ontbijt, om 08.00 uur in het theater, Gedacht aan een safari met open jeeps, tot onze verbazing gaan wij met prachtige airconditioned Toyota 4 Weel  drives met chauffeur , wel  met 4 personen, wat achterin zitten niet echt prettig maakt, er staan 150 wagens klaar voor deze excursie.

In een lange rij door de stad, zeker 50 km van ons schip , naar de Sahara , daar van de weg af en achter elkaar door het zand rijden, heuvel op heuvel af, met al die wagen achter elkaar een kinderlijke vertoning, na een poosje gestopt bij een bedoeÔen plaats ,waar iedereen eruit moest en thee te drinken krijgen en wat noten te eten, ook mogelijk om een ritje op een kameel te maken en  ook w,c stop.

Na 10 minuten  hebben wij het wel gezien en gaan terug voor onze auto. De safari  was niet de moeite waard, zonde van de tijd.

Dag 20 Dinsdag  2 April.  2 e dag in Dubai , om 13.00 uur vertrekken wij

Vroeg op nog even naar het oude deel van Dubai..

13.00 uur van de kade richting Muscat, Oman.

Op zee heel veel schepen op anker en varend.

Dag 20 Woensdag  3  April,  warm boven de 30 graden Oman , Muscat, op het dag programma is weer aandacht over piraterij , met de bijgaande instructie, wat te doen  bij  verdachte zaken, ook komen er militairen aan boord.

09.00 uur van boord, met de shuttlebus, van het haven terrein gebracht, buiten overvallen door vele Ali Baba,s die ons in hun taxi wilden hebben ,met prijzen waar wij een nieuwe auto voor kunnen kopen, na enige tijd met een rustige goed Engels sprekende chauffeur een deal gemaakt, om per uur te betalen, eerst naar de Moskee , hier was Beatrix ook geweest, prachtig, daarna naar een mooi hotel ,heerlijk koffie met gebak genomen, vervolgens naar het paleis van de Sultan , volgens onze chauffeur is de Sultan 72 jaar, niet getrouwd, maar heeft een zoon die bekend gemaakt word , na zijn overlijden, een leuk verhaal, met een ??daarna terug naar ons schip, bijna 4 uur weg geweest, een fijne dag en veel gezien.

18.00 uur af gevaren , morgen een Zeedag.

Dag 21 Donderdag 4 April  Zeedag.

Vanavond een borrel met de kapitein voor de parel gold passagiers, het was niet druk, wij en nog 3 Nederlandse stellen ,totaal misschien 30 personen, heel leuk dat de kapitein ons in het Nederlands verwelkom heten, na een foto, en toost is het in een half uurtje afgelopen.

Dag 22  Vrijdag. 5 April. Oman Salalah,  aankomst  08.00 uur. Warm 30 graden.

De tour bussen en shuttles staan al klaar op de kade.

Met de shuttle bus van het havengebied gegaan, naar de taxi standplaats, ook hier een agressieve toestand van taxi chauffeurs die je voor teveel geld  naar de stad willen brengen, te beginnen met Ä 80,- , maar als de mensen in de taxi zitten gaat de prijs ineens omhoog, en dan moet je nog terug zien te komen, nee niet echt gezellig, deze haven moeten ze gewoon overslaan, wij zijn met vakantie en vinden dit helemaal niet prettig ,verder is op de standplaats weinig te doen , dus na een half uurtje weer in de bus gestapt naar ons schip.

Veel mensen doen hetzelfde, en wij horen nog wel hoe het de andere is vergaan.

Ook gisteren waren er problemen met een taxi en passagiers over de prijs, dat zelf politie erbij is geweest, de laatste bus is tegen gehouden tot er betaald is.

Het waren wel Duitsers, dus het verhaal heeft 2 zijde.

Vandaag vernomen dat er mensen in quarantaine liggen, en er zijn tijdens deze reis al 14 mensen overleden.

Dag 23 Zaterdag 6 April  de eerste van 4 Zeedagen, bewolkt. Erg warm.

Dag 24 Zondag 7 April  2e zeedag. Weer een hele warme dag, boven de 30 graden.

Om 13.00 uur varen wij de Rode Zee binnen, dan zijn wij voorbij SomaliŽ en is het gevaar voor piraten voorbij, daar verlaten de militairen het schip.

Om 09.00 uur zien wij aan beide zijde land, en komen er 4 snelle bootjes aanvaren allemaal militairen , die zijn iets eerder, dan de planning .

Wij zijn nu bij de golf van  Tadjoura en gaan richting Rode Zee, rond 18.00 uur passeren wij het kleine Bab el Mandeb kanaal.

Dag 25 Maandag 8 April 3 e zeedag , warm De mensen worden steeds meer ontevreden , hoe langer de cruise duurt, over de kleinste dingen lopen ze te klagen, ook zijn er nog veel aan het hoesten , het lijkt wel of de een de ander aansteekt , ik hoorde dat bepaalde medicijnen niet meer beschikbaar zijn.

Een mededeling wij gaan niet naar Egypte, vanwege de onrust, wel naar Sokhna, waardoor de excursie naar de Piramides ( Cairo) , gewoon kunnen plaatsvinden, daarna doorgang Suezkanaal , dan een Zeedag, Messina, Napels, Civitacecchia, en natuurlijk Savona.

Dag 26 Dinsdag  9 April 4 e Zeedag, bewolkt daarna zon 28 graden.

Tot 13.00 uur op dek kunnen zitten ,daarna geen zon meer.

Dag 27 Woensdag 10 April Sokhna Egypte , warm zonnig.

Om 08.00 uur bij de ziekenboeg melden om naar een ziekenhuis een extra scan van mijn ribben te maken, in een ziekenhuis van de stad Suez, dit word georganiseerd door de dokter , dus de Costa.

Met Jaco onze begeleider en de nodige papieren gemeld bij de bevoegde ambtenaar, die belangrijk ging doen, dat duurde zeker een uur voor wij in een busje  met. Chauffeur en ambtenaar zijn vertrokken , na 2 keer terug geroepen te zijn , zijn wij het haven terrein af, en via  de slechts onderhouden wegen waar ik ooit op heb gereden ,na een uur in Suez bij het ( ziekenhuis) zijn aangekomen , nou een ziekenhuis het was meer een verlopen slagerij, vuil, smerig alles in verval en erg oud, ontvangen door gesluierde vrouwen, die geen woord Engels spreken, onze ambtenaar maakt duidelijk wat er moet gebeuren, wij wachten, want de scan dokter moet gebeld worden, na 20 minuten gekomen, ik naar scan afdeling, een nog viezer hok met een scan uit 1980, ik op de tafel het hele personeel is komen kijken, foto,s  gemaakt.

Wij  weer in de wacht de dokter  is gebeld , en komt 20 minuten later, deze sprak  goed Engels, volgens hem niets gebroken maar een kneuzing , papieren ingevuld, naar de wacht, volgend dokter moet komen , na 25 minuten , hetzelfde verhaal , ik krijg een recept wat ik in moet nemen , terug in de wacht,er moet betaald worden 700 Egyptische pond alleen mogelijk met lokale munt, dus pond,  maar mag ook 700 euro, geen verrekening van valuta.

Wij met de begeleider naar de bank , mijn vrouw moet blijven onderpand, midden  in de vies , stinkende stad bij een goor gebouw, je komt binnen, het lijkt wel een rovershol, geen pin automaat, dus wissel ik Ä 150,- in en krijg 1450 pond.

Eerst naar de apotheker briefje gegeven ,41 pond moet betalen 50 pond,ik vraag een bon , 10 pond extra, met medicijnen terug naar het ziekenhuis.

De rekening is klaar 800 pond, na protest betaald, wij willen terug.

Dag 28. Donderdag  11. April ,  doorgang Suezkanaal. Fris, mooi weer.

06.00 opgestaan wij varen het kanaal binnen, bakboord gaan zitten, dat is de mooiste zijde, alles groen ,langs het kanaal, en overal militairen, elke plek waar je bij het kanaal kan komen, boven is het al druk alle tafels bij het raam zijn bezet, in konvooi van 40 schepen varen wij met 8 mijl per uur door het kanaal, aan stuurboord zijde alleen maar zand, maar bakboord op veel plaatsen een brede strook bebouwd, nu komen wij op een breder stuk, waar meerdere schepen op anker liggen, heel veel armoede, leegstaande en vervallen woningen en gebouwen die nooit zijn afgebouwd, kade walkanten en kade,s zijn  bijna op alle plaatsen slecht onderhouden, op de wal de hele dag weinig mensen te zien ,de meeste zijn militairen, volgens de informatie is het Suezkanaal 164 km lang, 146 m breed en 15 tot 24 m diep.

Om 15.00 uur en 200 foto,s meer, zijn wij bij Port Said ,het einde van het Suezkanaal aangekomen ,echt de moeite waard.

Dag 29. Vrijdag 12 April ,een Zeedag

Toch weer vroeg op het dek mooi weer vandaag. 18 graden en zon.

De zee is als een spiegel , de hele dag, vanavond de laatste formele avond met een borrel met de Kapitein.

Dag 30 Zaterdag 13 april. Messina, SiciliŽ , mooi weer 20 graden.

Aankomst 13.00 uur, wij liggen midden in de stad, wij blijven aan boord, ik ben hier al verschillende keren geweest, een leuke stad met mooie kerken en vandaag de vismarkt.

Dag 31 Zondag 14 April Napels, en het weer is goed 23 graden met zon.

Aankomst 08.00 uur, en ja het is zondag, ook de Costa Favolosa was aan de kade, aan een andere kade de MSC Melodie (in de verkoop), of die daar voor onderhoud was weet ik niet, ik ben niet de stad in geweest, maar de mensen ware dik tevreden. Iedere morgen zit een Nederlands man, in het restaurant , met een hand pers 20 sinaasappels uit te persen en giet het in een fles, terwijl je op heel veel plaatsen  veel soorten sap onbeperkt kan drinken, ook gaan mensen iedere dag  met 30 theezakjes weg, het ontschepen is ook al op gang gezet de koffer labels al ontvangen.

Dag 32 Maandag 15 April. Civittavecc  mooi weer de zon en 26 graden.

Aankomst 09.00 uur. Achter ons schip is de Costa Serena aan de kade, hier is de shuttlebus goed geregeld , dus naar de stad gegaan , wat winkels, op de markt en in een kerk  geweest, echt een gezellige stad en leuke winkels, veel mensen gaan vanuit hier met de bus of trein naar Rome, wij in de middag nog genoten van de zon, daarna onze koffers pakken, ook wat extra zon in de koffers, 23.00 uur moeten de koffers in de gang staan, niet te laat naar bed vanavond.

Dag 33 Dinsdag  16 april Savona,

Aankomst ,09.00 uur mooi weer 24graden.

Nog even naar de dokter ,of er nog een rekening komt, maar alles is betaald.

09.30  uur mogen wij ontschepen, nu onze koffers ophalen, De bus naar Linate  is te laat ,dus ,wachten, om 10.30 uur staat de bus op een andere parkeerplaats, dus koffers geladen en wachten, tot iedereen aan  boord  is van de bus ,tot het vliegtuig is het  bijna 2 uur rijden.

Heel slecht georganiseerd , door Cruisewinkel  ,op het vliegveld aangekomen om 14.30 uur is het een zootje, inchecken gaat niet, of heel moeilijk,  na een uur eindelijk  binnen, gelukkig gaat het vliegtuig op tijd, wij vertrekken hier met mooi, stralend weer.

Met dank aan Dirk Spoel

Voordelen:

Mooi ruim schip

Gratis drank

Gratis excursies, weinig informatie vooraf.

Nederlands sprekende begeleiding Jaco. Fijne vent.

Mooie ruime cabine's, en prima cabine service.

Veel leuke plekken aan boord, met goede muziek , ook voor te dansen.

Goede sportschool

Ontbijt heel goed veel vers fruit

Gratis foto, champagne, fruit iedere dag vers, en model van het schip, of iets anders.

Animatie team goed en op veel plaatsen .

Goede muziek op meerdere plaatsen.

Dokter altijd bereikbaar, en dat was weer nodig.

Nadelen:

Er word heel veel gedronken .

Wi fi, slecht, na wat ervaring iets verbeterd, bereik matig,

Excursies: Veel papieren , soms Nederlands,  veelal andere taal.

Rekening controleren , bij de receptie doen ze er heel makkelijk  over fouten.

Kapitein borrel arme vertoning.

Op  Tv in de cabine de rekening opvragen werkt niet.

Het dagprogramma klopt niet ,animatie team is alleen  bezig met de wereldcruise  gasten.

Betalen voor 4 D Bioscoop.

Noot!

Het verslag is veel uitgebreider dan hier weergegeven. Om reden van ruimte en leesbaarheid ingekort.